Az autóipar rohamos fejlődése egyértelműen az önvezető gépjárművek irányába
mutat, a folyamatos teszteléseknek és fejlesztéseknek hála lépésről-lépésre
közelebb kerülünk a vezető nélküli gépjárművekhez.
Ebben a dinamikus
fejlődésben nagy szerepet kap az autóüvegezés is.
Hogy miért? Lássuk!
Kezdetben egyszerű komfort felszerelésként jelentek meg a fűthető szélvédők,
amelyek a téli fagyos időjárásban vannak segítségünkre, valamint az esőérzékelő
szenzorok, amelyek az esőzés erősségétől függően képesek az ablaktörlőt
bekapcsolni.
Ha tovább haladunk az időben, akkor találkozhatunk a HEAD-UP
kiegészítővel, amely a sofőr számára hasznos információkat (sebesség, navigáció,
stb.) vetít ki a szélvédőre, egy szélvédőre ragasztott átlátszó fólia által, így
tekintetünket az útról le sem kell vennünk, mégis szükséges információkhoz jutunk.
És ez az a pont, amikor minden megváltozott… Már nem a komfort az egyetlen
szempont, hanem előtérbe kerül a BIZTONSÁG. Ezt követően az autóipari
fejlesztések a megelőzés, biztonság jegyében haladnak az önvezetés irányába.
ADAS
- Vezetőtámogató rendszer
Ma
már a jövő korszerű autóinak fontos eleme a ADAS
(vezetőtámogató rendszer), amely növeli a biztonságot a
figyelmet elvonó tényezők csökkentése által, illetve
egyszerűsíti a járművezetést az ismétlődő vagy bonyolult
műveletek leegyszerűsítésével.
Az
ADAS rendszereket két nagy csoportra osztjuk:
Aktív
rendszer: amely alkalmas fizikailag is beavatkozni veszély
érzékelése esetén.
Passzív
rendszer: amely hang- és fényjelzések használatával időben
figyelmeztet egy baleset elkerülésére.
Néhány
ADAS rendszer:
LKAS-
Lane Keep Assist System:
Sávtartó rendszer, az egyik leggyakoribb vezetőtámogató
rendszer. Segít, hogy a gépjármű a kijelölt sávban maradjon és
abból ne térjen ki, elkerülendő egy frontális ütközést vagy
az úttestet elhagyva árokba hajtást. Ez az aktív rendszer akár 1
percig is képes a kormányt egyenesen tartani.
ALC-
Adaptiv Light Control:
Fény és útviszonyokhoz alkalmazkodó fényszórók, amelyek
segítségével nemcsak a vezető fog jól látni, de a szembejövőt
sem fogja elvakítani a fény.
TSR-
Traffic Sign Recognition:
A táblafelismerő rendszer észleli a közlekedési jelzőtáblákat,
és az azokon közölt információt megjeleníti az autó
műszerfalán vagy szélvédőre vetített kijelzőjén.
PPS-
Pedestrion Protection System:
Gyalogosfelismerő rendszer, amely a szélvédő mögött
elhelyezett kameráknak köszönhetően felismeri azt a helyzetet,
hogy egy ember került a gépjármű elé. Amennyiben sebesség és
távolság tekintetében vészhelyzetet diagnosztizál, úgy
lefékezi a gépjárművet a baleset elkerülése érdekében.
EBA-
Emergency Brake Assistant:
Vészfékasszisztens. A balesetek legnagyobb százalékában
úgynevezett utoléréses koccanással találkozunk, amely főbb
okozója a nem megfelelő távolság felmérése a gépjárművek
között, valamint pillanatnyi nem odafigyelés. Ezzel a
rendszerrel, akár teljesen le lehet fékezni az autót még
azelőtt, hogy az ütközés bekövetkezhetne.
Ezek
talán napjaink leggyakoribb és leghatékonyabb rendszerei, ám a
folyamatos innovációnak köszönhetően a vezetőtámogató
rendszerek napról-napra változnak. Jellemzően már a
leghétköznapibb gépjárművekben is alapfelszerelésekként
jelentkeznek.
Jelentőségüket és baleset megelőzési
hatékonyságukat is alátámasztja az az EU szabályozás, amely
szerint 2022
májusától minden gépjármű a fenti rendszerekkel kötelezően
fel kell, hogy legyen szerelve.
Így egyre gyakrabban kell számolnunk velük szélvédőjavítás és
csere esetén is.
Kamerás
szélvédők cseréje Kő
vagy egyéb tárgy által okozott sérülések a szélvédőn, a
szélvédő elrepedését, törést okozhatják. Vannak esetek,
amikor megfelelő technológiával ezek a sérülések javíthatóak
a szélvédő cseréje nélkül, ám előfordul, hogy csak a csere
jelenthet megoldást.
Szélvédő
szerelésekor ügyelnünk kell a vezetőtámogató rendszerekre,
hiszen ezek az eszközök elmozdulhatnak, meghibásodhatnak vagy
előfordulhat, hogy nem megfelelő helyre kerülnek visszaépítésre.
Mivel rendkívül precíz kamerákról van szó, így 1-2 mm-es
elmozdulás vagy nem megfelelő rögzítés is komoly problémákhoz
vezethet. Ezen eszközök biztonságos és pontos működése
érdekében kalibrálás
javasolt,
mely erre rendszeresített diagnosztikai eszközzel végezhető el.
Az
AUTÓÜVEG SOÓS rendelkezik korszerű diagnosztikai műszerrel,
amellyel a szélvédőcsere után az újrakalibrálást el tudjuk
végezni. Gépjármű típustól függően 2 féle kalibrálási
metódust különböztetünk meg: dinamikus,
forgalomban történő kalibrálást és statikus, műhelyben
segédeszközökkel történő kalibrálást.
A
szélvédő cseréje esetén a sikeres kalibrálás és hibátlan
működés fontos része a megfelelő minőségű és gyártmányú
alkatrészek. Ezekben az esetekben különösen fontos, hogy prémium
minőségű gyári beszállító termékeit használjuk fel a
szerelés során. Ettől eltérve akár a kalibrálás sikertelensége
is előfordulhat.
A
sikeresen elvégzett kalibrálást követően a gépjármű
biztonsággal állhat vissza a forgalomba, hogy minimálisra
csökkentve a balesetveszélyt haladhasson tovább. A
műszeres vizsgálatot és beállítást követően egy adatlapot,
dokumentumot állítunk ki a SIKERES KALIBRÁLÁSRÓL.
Szakműhelyünkben
elvégzett szélvédő cserét követően a vezetéstámogató
rendszerrel ellátott gépjárművek esetében minden esetben
felhívjuk ügyfeleink figyelmét és javasoljuk az eszközök
ellenőrzését, kalibrálását.
Keresse
az AUTÓÜVEG SOÓS független márkaszervízét Újpesten